Diginäköisyys, eli digilaitteiden liiallisen käytön näölle aiheuttamat haitat, on nykyajan merkittävimpiä näköongelmia. Mistä tämä johtuu ja mitä sille voidaan tehdä?

Tietokoneet, puhelimet, älylaitteet, tabletit, tv – jopa jääkaapissa saattaa olla näyttö. Eri kirkkaudella, kiillolla ja tarkkuudella varustetut näytöt väsyttävät silmiä, eikä näyttöjen liiallinen katsominen paranna asiaa. Yleensä näytön katsomiseen keskittyminen vähentää silmän räpäytysten määrää. Kun silmänräpäytysten määrä vähenee, silmät ovat alttiimpia kuivumaan. Myös silmän räpäytysten laatu heikkenee näyttöjä katsoessa, sillä räpäytykset eivät tutkimusten mukaan mene aina loppuun asti. Tämä heikentää kyynelnesteen levittymistä ja sen mukana tulevaa suojaa silmälle.

Digilaitteiden aiheuttamat näköongelmat ovat yleisiä eniten näyttöä käyttävien keskuudessa. Oireita ovat kuivat silmät, sumeneva näkö, ja silmien väsyminen.

Miten diginäköä voi hoitaa?

Hoitoon on kaksi tietä: käyttäytyminen ja oikeat lasit. Kun käytät näyttöpäätteitä vain riittävässä valaistuksessa, muistat ottaa katseesi välillä pois laitteesta ja rentouttaa silmiä katsoen pitkälle, pidät silmäsi kosteina kunnollisilla räpytyksillä – ehkä jopa vähennät digilaitteiden käyttöä – oireet vähenevät. Tämä vaatii tarkkaavaisuutta ja kykyä muuttaa omaa käytöstään, mikä ei ole helppoa, ottaen huomioon kuinka runsaasti erilaisia näyttöjä elämässämme päivittäin kohtaamme.

Toinen hoito on sopivien lasien tai tuotteiden käyttö. Näyttösuodattimet, BlueBlocker-linssit, näyttöpäätelasit ja toisenlaiset piilolinssit ovat hyviä ratkaisuja, jotka on helpompi ottaa osaksi elämää. Kun havaitset silmien väsymistä digilaitteita käyttäessäsi, keskustele asiasta optikkosi tai silmälääkärisi kanssa. Hän voi auttaa sinua löytämään ratkaisun, joka toimii digiaikana.

Jos kärsit digilaitteiden aiheuttamista silmäongelmista, tule käymään Näkökeskuksessa. Etsitään sinulle sopivimmat keinot digilaitteiden haittojen ehkäisyyn.

varaa aika optikolle tästä »