(03) 214 9006

Likitaitteisuus eli myopia on erittäin yleistä maissa, joissa on korkea sivistystaso ja joissa tehdään paljon työtä lähietäisyyksillä. Alkuperäiskansojen joukossa myopian esiintyvyys on huomattavasti harvinaisempaa. Evoluutio toimii ja muuttaa meidän silmät sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin.Teollisissa maissa se tarkoittaa lähelle katsomista. Digiaika on vain lisännyt entisestään lähikatselun määrää. Lähikatselun lisääntyminen lisää myös silmän rasittumista ja silmien pinnan kuivumista, räpyttelyn vähentyessä lähelle tuijottaessa.

MITÄ ON MYOPIA?
Likitaitteisuus johtuu yksinkertaisuudessaan siitä, että silmän pituus suhteessa silmän taittovoimaan on liian pitkä. Yksi oletus on, että lähelle alaspäin tuijottaminen ”venyttää” silmää ja aiheuttaa näin silmän myopisoitumista. Toinen tapa myopian kehittymiselle on nuorilla silmän sädelihaksen jääminen jumiin (kramppiin) lähikatselussa. Lähelle katselemista on päivittäin niin paljon, ettei silmä pääse missään vaiheessa rentoutumaan. Kauas näkeminen on hankalaa. Miinuslinsseillä kaukonäkö paranee, mutta samalla lähelle katsottaessa silmän pitää tehdä taas ylimääräistä työtä, jotta tarkka kuva saadaan verkkokalvolle. Tästä voi kehittyä noidankehä, jolloin kauas näkeminen jälleen heikkenee ja tarvitaan jonkin ajan jälkeen taas lisää miinusta. Optikko näkee valojuovat tutkien silmän taittovoiman määrän likimain, ilman että on kysynyt asiakkaalta yhtään kysymystä. Samaa tietoa pyritään saamaan laitteilla, jotka mittaavat silmän taittovoimaan ja silmän pituutta ja laskevat näillä tiedoilla silmän taittovirhettä. Ongelmana näissä mittauksissa on se, että lapsilla ja nuorilla nämä laitteet antavat tuloksesi liikaa miinusta. Optikkokoulussa opetettiin yli 30 vuotta sitten, että kun optikko huomasi lapsen, jolle selvästi menee liikaa miinusta silmän oikeaan taittovirheeseen nähden, piti lapsi laittaa istumaan odotustilaan puoleksi tunniksi plussalinssit koekehyksissä silmille toivoen, että kramppi sillä silmistä laukeaa pois. Tämä tapa vei paljon aikaa, eikä tulokset olleet riittävän hyviä, että tapa olisi jäänyt käytäntöön.

AHKERA LUKIJA = MYOOPPI
Olen yli kolmenkymmenen vuoden aikana tehnyt omaa epätieteellistä tutkimusta lasten taittovirheitä tutkiessani. Järjestään kaikki, joilla on miinusta keskivertoa enemmän, ovat ahkeria lukijoita. Olen aina rohkaissut näitä lapsia jatkamaan lukemista – vaikka miinusta kehittyisikin – sillä jos kyseessä on kramppiperäinen miinus – se lähtee pois kun tulee ikää tarpeeksi. Lisäksi olen kertonut esimerkkinä, että tyttäreni on myös lukenut aina paljon ja että hänellä on myös silmälasit ja on opiskellut lääkäriksi. Eli lukea kannattaa! +40 vuotiaana ei enää silmän sädelihas jaksa pingottaa, vaan antaa periksi ja tapahtuu se positiivinen yllättävä miinusvoimakkuuksien pieneneminen. Pienellä prosentilla ihmisistä likitaitteisuus lisääntyy myös aikuisiällä. Syytä tähän ei tiedetä.

LIKITAITTEISUUS VÄHENEE ITSESTÄÄN
Tyypillisiä näitä kramppiin jääneitä ”entisiä nuoria” ovat n.40 vuotiaat, joilla kaukonäkö alkaa aikuisnäön lähetessä ”paranemaan” ja linssien kaukovoimakkuutta voidaan pienentämään. Toinen syy näön paranemiseen itsestään aikuisiällä on silmän mykiön muodon muuttuminen mykiön kimmoisuuden heikentyessä iän myötä.

MIINUKSEN EHKÄISY SILMÄLASILINSSIEN AVULLA
Likitaitteisen silmälasilinssejä ei voi alikorjata, koska silloin huononnetaan kaukonäköä. Uusi linssiteknologia antaa tähän vaivaan hyvän konstin. Ylimääräistä miinusta pyritään saamaan pois linsseillä, joissa linssin yläosassa on täysikorjaus ja linssin alaosan voimakkuus on lievempi. Tällä linssillä ehkäistään kramppiperäinen miinuksen lisääntyminen. Lisäksi kaikki lähelle näkyy tällä linssillä pikkaisen isompana, kuin tavallisella yksiteholinssillä. Tyttärellänikin miinuksen kehittyminen loppui, kun siirryimme linsseihin, joissa linssien alaosa on voimakkuudeltaan lievempi. Tällaisia linssejä ovat mm. ZEISS EnergizeMe, Antistress-linssi Omega Optixilta.

MIINUKSEN EHKÄISYÄ PIILOLINSSEILLÄ
Likitaitteisuuden ehkäisyyn on kehitetty myös Energys -piilolinssit, joiden voimakkuusvaikutus lähietäisyydelle on pienempi kuin kauas. Nämä piilolinssit toimivat samalla idealla kuin edellä mainitut silmälasilinssit, ennalta ehkäisten likitaitteisuuden kehittymistä.

MUISTA KATSOA VÄLILLÄ MYÖS KAUAS
Miinuksen ja silmien väsymisen ehkäisemistä on rentouttaa silmät katsomalla mahdollisimman kauas. Lapsille on hyvä opettaa myös rentouttamaan silmiä esim. tietokonepelien tai lukemisen välillä.