Otin tänä vuonna kehysmessumatkalle mukaan tyttäreni Mian. Mia ehti olla meillä töissä kymmenen vuotta koulunkäynnin ohessa. Nyt hän on valmistunut omaan ammattiin ja työskentelee muualla, mutta nauttii edelleen kehysten yksilöllisestä valinnasta, kun sellaiseen oli mahdollista päästä mukaan. Mia oli myös sen vuoksi hyvä ottaa mukaan, koska hänellä on kapeat kasvot ja kapea nenä ja juuri niitä kehyksiä messuilta ensisijaisesti menimmekin ostamaan.
Messujen luonne ja kehysten ostaminen on muuttunut vuosien saatossa. Kun kävimme 80-luvulla Pariisin messuilla, kehyksiä ostettiin jokaista mallia ja väriä kymmeniä kappaleita. Ennen kuin pääsi edes katsomaan mallistoja, piti lupautua ostamaan iso määrä kehyksiä. Tällainen volyymiostojen vaatiminen aloitti optikkoliikkeiden ketjuuntumisen. Ostettiin porukalla määrät, joihin yksittäisellä liikkeellä ei olisi ollut mahdollisuutta. Tähän aikaan suosittua kehysmallia tehtiin jopa viisi vuotta – ja varaosia oli saatavilla vielä monta vuotta pidempään. Nykyisin messuilla voi poimia juuri niitä kehyksiä ja juuri sen verran kuin on tarve.
Silmälasikehysten valmistus ja maahantuonti on viime vuosina muuttunut. Alan isoin kehysbrändien sulatusuuni on Italialainen Luxottica. Luxottica on haalinut vahvoja brändejä maailmalta itselleen, kuten Oakley, Ray-Ban, Dolce&Gappana, Alain Mikli, Chanel, Michael Kors ja Versace. Eipä siinä mitään, jos he myös kunnioittaisivat näitä brändejä ja valmistustapoja, mutta tapana on ollut, että brändin valmistus viedään samaan putkeen kuin mistä heidän muutkin tuotteet edullisesti tulee. Mallistot uusiutuu vähintään kaksi kertaa vuodessa – ja samaan tahtiin mallistot myös poistuvat valmistuksesta. Kun kehyssunnittelu kaikkien merkkien kohdalla tehdään
samassa talossa, alkavat ne muistuttaa toisiaan. Mikä sitten enää on kyseisen kehysbrändin arvo kuluttajalle, kun näin käy?
Onneksi pieniä – laatuun ja muotoiluun uskovia alan toimijoita syntyy koko ajan lisää. Pieni kehystoimittaja on notkea, nopea ja satsaa laatuun. Se on vähän sama asia meidän pikkuliikkeiden kanssa, verrattuna isoihin ketjuliikkeisiin. Tänä vuonna kehysten megatrendi on keveys. Kehysmateriaalit ovat kehittyneet vuosi vuodelta aina vain kevyemmiksi. Nyt messuilla oli paljon ohuita metallikehyksiä sekä metalliasetaatti-
yhdistelmiä. Toki asetaattikehykset ovat edelleen vahvasti mukana. Niistä saa mukavasti väriä ja ryhtiä kasvoille. Uutena tulokkaana muovikehysten saralla on tullut 3D tulostetut kehykset. Meillä esimerkiksi on Pirkanmaalla yksinoikeudella edustettuna MONOQOOL-kehykset, joissa on 3D tulostettu etuosa ja sairaalaterästä aisat. Kehyksessä ei ole ruuvin ruuvia ja panoakin vain 6g. Itselläni on MONOQOOLit työlaseina ja ovat kyllä niin kevyet ja huoltovapaat että.
Kehysmuodoissa on edelleen pyöreää, mutta sen rinnalle on tullut kahdeksankulmaiset, korkeat neliskulmaiset sekä korkeahkot kissamaiset kehykset, joissa on vaikutteita 70-luvulta.
Uutena messulöytömerkkinä on meille tulossa Korealainen Albert I`m Stein. Pyöreitä ja värikkäitä asetaattikehyksiä, joissa aina on myös nenätyynyt. Nenätyynyn varret ja metalliaisat ovat titaanisia. Kehykset saapuvat aivan lähiaikoina myymälään. Sormet syyhyävät jo, että pääsen näitä kehyksiä asiakkaille esittelemään.
Messuilla käydessä on ihana kohdata alan ihmisiä, jotka ovat innoissaan uusista tuotteistaan ja ovat myös ylpeitä innovaatioista. Optikon silmää hivelee värikkäät persoonalliset kehykset, joita alan keskieurooppalaiset miehet käyttävät. Toivoa sopii, että tuo trendi valtaisi myös meidän kotisuomen, niin paljon oikein valittu kehys tuo särmää ja uskottavuutta kantajalleen. Siksipä panostamme kehysvalikoimaamme, ja opastamme kehysvalinnoissa, koska meidän paras mainos on tyytyväinen asiakas.
-Tiina