(03) 214 9006
Kukapa meistä olisi osannut varautua tällaiseen vihulaiseen kuin Korona-virus? Alkujärkytyksestä selvittyä tehtiin mitä oli pakko tehdä: Lomautettiin työntekijät. Minä yrittäjänä olen sitten hoitanut yksin kahta liikettä kahden päivän taktiikalla/ yritys. Lamaannuttava epätoivo meinasi ottaa yliotteen – mutta sitten oli vain pakko asennoitua niin, että tästäkin jollain tavoin selvitään.

Asiakkaat ovat olleet ihanan ymmärtäväisiä. Olemme hankkineet kasvosuojia ja kertakäyttökäsineitä liikkeisiin, jotta näöntarkastukset yms. lähietäisyyden tutkimukset pystytään tekemään vaarantamatta omaa tai asiakkaiden terveyttä. Kehysten sovittelu onnistuu tälläkin hetkellä ilman suojamaskia. Tästä koronasta jää varmasti jotain pysyviä muutoksia toimintaamme. Esimerkiksi kättelemättömyys, käsien peseminen, käsien desinfioinnit, yksilölliset asioinnit liikkeessä ajanvarauksella ja nettikauppa osana kivijalkamyymälää.

Olemme sopineet nyt poikkeusaikana osan näöntutkimuksista sellaisiin aikoihin, jolloin liike ei ole muille asiakkaille auki. Nämä yksityisasiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä – eräskin asiakas totesi, että asiointi meillä oli hänelle ”ylellistä luksusta”. Liikkeemme aukioloajat pysyvät rajoitettuina niin kauan, kuin tämä poikkeustilanne jatkuu. Toivomme, ettei epidemian toista eikä kolmatta  aaltoa tule. Ainakin me suomalaiset osaamme pitää sosiaalista etäisyyttä – ihan ilman rajoituksiakin. Ideoinkin heti epidemian alussa työkavereilleni, että me voisimme näille halailu- ja poskipussailu-kansoille tehdä opetusvideoita siitä miten sitä sosiaalista etäisyyttä oikeaoppisesti pidetään ”Suomi-malliin”. Tämän idean saa ”varastaa” vapaasti. Meidän taidot ei riitä tuon tekemiseen ideaa pidemmälle.

Silmälasien sekä piilolinssien toimitusajat ovat pidentyneet koronan vuoksi. Osa tehtaista on samasta syystä Euroopassa kiinni. Osassa tehtaita henkilökuntaa on osa-aikaistettu ja postinkin kuljetusreitit ovat menneet uusiksi. Korona vaikuttaa ihan kaikkeen – jopa ruokakaupassa käyntiin, jonka senkin moni on ulkoistanut. Itse kokeilin ennen Pääsiäistä tilata ruokakassit valmiiksi kerättynä, mutta ostoslistan tekemiseen meni yllättävän paljon aikaa ja sitten lopuksi palvelua olikin saatavilla vasta seuraavalle viikolle. En sitten ostanut verkon kautta, vaan kävin itse seuraavana päivänä kaupassa.

No oli tästä verkkokauppakokeilusta hyötyäkin. Tajusin, että minun pitää avata Näkökeskuksen verkkokauppa, jotta voin helpottaa asiakkaiden asioimista meidän kanssa. Piilolinssejä, aurinkolaseja, kuivasilmätuotteita ja suurennusapuvälineitä on kauppaan tulossa. Saa sieltä kaupasta tilattua myös optikon kotikäynnille, sitten kun viranomaiset lopettaa ikä-ihmisten kotikaranteenit. Pilkunviilaajana projekti tuntuu loputtomalta, kun tuotteita on niin paljon joita sinne haluaisin laittaa.  Olen hyödyntänyt tämän koronahiljaisuuden naputtelemalla tietokonetta ja jotain sinne kauppaan olen jo saanut vietyä. Kauppa löytyy osoitteesta: nakokeskus.mycashflow.fi – kauppa linkitetään nettisivuille toukokuun aikana. Arvokasta tietoa olisi se, mitä tuotteita Te haluaisitte löytyvän meidän verkkokaupasta? Ideoita voi lähettää sähköpostilla asiakaspalvelu(at)tampereennakokeskus.fi. Samoin jos sivujen ulkoasussa, teknisessä toteutuksessa tai tuotteiden löydettävyydessä on parannettavaa, vinkki edellä mainittuun sähköpostiin. Kiitos jo etukäteen.

Silmälääkäri Helena Braggen vastaanotto käynnistyi toukokuun ensimmäisellä viikolla. Desinfioimme tutkimusvälineet aina potilaiden välissä. Sekä silmälääkäri- että potilas käyttävät tutkimuksen aikana suojamaskia ja -hanskoja. Potilaiden lääkäriaikojen välit on myös pidennetty, jotta vältymme useamman ihmisen yhtäaikaisen odotusajan liikkeessämme.  Silmälääkäri Hermann Kramer käynnistää vastaanoton toukokuun viimeisellä viikolla.

Optikot Sirpa ja Katja palaavat töihin maanantaina 11.5.

Tampereen liike on auki ma -pe klo 12-17 ja toukokuussa lauantaisin klo 11 – 15.

Ylöjärven liike on auki toukokuussa ma-to klo 12-17. Pikkuhiljaa kohti uutta normaalia.

Optometristi Tiina 8)